Δεν υπάρχει εικόνα
Η καλή διαχείριση ενός σκάφους υπό δύσκολες και απαιτητικές θαλάσσιες συνθήκες απαιτεί εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία από τον κυβερνήτη. Οι διαφορετικοί τύποι κυμάτων, ιδιαίτερα οι πάνω-στα-όρτσα κύματα (head seas) και οι κύματα που αναπτύσσονται από πίσω (following seas), επιδρούν σημαντικά στη συμπεριφορά και την ασφάλεια του σκάφους.
Τα κύματα που σπάνε ή προσκρούουν στο μπροστινό μέρος του σκάφους (head seas) προκαλούν έντονες κινήσεις καθέτως και οριζοντίως. Η σκλήρυνση των κλίσεων μπορεί να οδηγήσει σε απότομες αναταράξεις και κίνδυνο εκτροπής. Ο κυβερνήτης χρειάζεται να προσαρμόσει την ταχύτητα ώστε να μειώσει την καταπόνηση της γάστρας και να διατηρήσει την ευστάθεια και την κατεύθυνση.
Σε αντίθεση, τα κύματα που κινούνται από την πρύμνη (following seas) σπρώχνουν το σκάφος προς τα εμπρός. Παρότι μπορούν να είναι πιο ήπια στο συναίσθημα, κρύβουν κινδύνους όπως το υποτίναγμα (broaching), όπου το σκάφος χάνει τον έλεγχο και περιστρέφεται επικίνδυνα γύρω από τον καταρράκτη της πρύμνης.
Πριν το ταξίδι, η μελέτη των μετεωρολογικών (και θαλάσσιων) συνθηκών είναι κρίσιμη. Οι κυβερνήτες οφείλουν να γνωρίζουν την κατεύθυνση και ένταση των κυμάτων και του ανέμου, να έχουν ρεαλιστικό σχέδιο πορείας και εφεδρικές επιλογές για αλλαγή πορείας.
Η αποτελεσματική διαχείριση στις head seas και following seas βασίζεται σε τεχνικές προσαρμογής ταχύτητας, κατεύθυνσης και σωστής χρήσης του πηδαλίου. Η κατανόηση των κινδύνων και η εμπειρία στον χειρισμό αυξάνουν σημαντικά την ασφάλεια και την άνεση του πλου.